.:: Cestopis a fotografie z Trinidad & Tobago - Karibik ::.
Úvod | Informace | Obsah | Náš příběh... | Fotogalerie | Mapa | Náklady | Kontakty

16.březen 2006

Vstáváme po 7h. a po snídaní odjíždíme naším autíčkem na výlet k asfaltovým jezírkům Pitch Lake u vesnice La Brea vzdálené asi 75km od Mayaro. Cesta je docela únavná, ve všech městech a větších vesnicích je na silnicích klasický chaos, každý si opět zastavuje kde chce a vznikají únavné kolony. Navíc k tomu všemu na silnicích takové díry, že by se tam vešlo i kolo od traktoru. Na místě jsme až za 2h. Nejvíc jsme se obávali, že budou komplikace v druhém největším městě Trinidadu - San Fernandu, ale překvapilo nás to, provoz zde nebyl velký a cesta byla občas dokonce i značená. Zaparkujeme na bezplatném parkovišti a hned k nám přichází jeden z oficiálních průvodců. Nabízí své 45min. průvodcovské služby za 30TT$/1 osoba, nasadí vystrašený výraz a říká, že je to tam životu nebezpečné a jiné povídačky. Není však nijak vlezlý, a když mu poděkujeme, ale odmítneme, sám odejde. Pitch Lake je jedno ze tří asfaltových jezer na světě. V okolí jezera se nacházejí obrovská ropná pole, která jsou pro trinidadskou ekonomiku velmi důležitá. Geologické průzkumy jezera a okolí probíhají už od 16. století, doposud nejrozsáhleji bylo jezero zkoumáno v říjnu 1989, kdy byla kromě složení, hustoty a mnoha dalších vlastností také upřesněna rozloha jezera (přibližně 40 hektarů) a jeho hloubka (75 metrů). Jezero je tvořeno z vrstev nafty, jílu a vodní blátivé směsi. Z naftového zdroje v podloží v hloubce asi devadesáti metrů vyvěrají v podobě asfaltových žil prameny, které jsou na povrchu smíchány s onou blátivou hmotou. Momentálně dochází již k útlumu těžby a vývozu asfaltu, i když odhadované zásoby asfaltu jsou okolo 7 miliónů tun. Jdeme se sami projít po jezírku, není nic krásnějšího než romantická procházka po rozteklém asfaltu ;o) Voda je čistá, dokonce tu rostou a kvetou lekníny a v okolí je vidět a slyšet docela dost ptáků. Aby se člověk živ a zdráv vrátil a neskončil v propadlišti asfaltu, musí jít po okrajích, kde voda asfalt chladí a je pevný. Po 50min. zkoumání a šťourání klacky odcházíme a vyrážíme na nejjižnější místo Trinidadu. Jen tak trochu nechápeme, proč asfalt, který jim tu sám vyvěrá ze země, nepoužijí na zalití těch velkých děr na silnicích. Dolarů za vývoz bude asi více, než od místní vlády… Cestou zastavujeme na pláži Granville (Cedros point). Voda je dlouho mělká, můžete jít pár set metrů a stále se topit nebudete. Je to tu zkalené od písku, ale žádné ropné skvrny, i když je na obzoru vidět několik ropných těžebních plošin… Dále se zastavíme v Bonasse u hlavní pláže v Cedros Bay, ale nic moc zajímavého, snad kromě rybářů a jejich úlovků, tady není. Za Cedrosem najedeme na Coconuts Drive, opravdu výstižně tuto silnici pojmenovali, všude při cestě jsou totiž stovky palem. Super! V okolí Columbus Bay a před Icacos jsou jezírka (bažiny) plné života. Pěkné místo na pozorování hlavně ptáků, ale Jóžina z bážin jsme neviděli ;o). Dojedeme až na konec silnice k pláži, odkud je vidět asi 11km vzdálená Venezuela. Pláž je pěkná a dobrá i na koupání. Naprostá pohoda, i když pěkně fouká vítr. Je tu hodně rybářských lodí, zrovna jedna připlula a vypadá to, že mají úlovek velký, k vytažení potřebují i těžkou techniku. Cestou zpět se rozhodneme, že se zastavíme pozorovat ptáky u Oropuche Lagoon asi 7km od hranice San Fernanda. Bohužel cestu nenajdeme a nakonec ještě lehce zabloudíme a z pozorování ptáků máme prd… Projíždíme různé malé vesničky, a více méně cestu pouze odhadujeme. Značení cest je tu opravdu bídné a my máme pouze mapu z průvodce, která má do dokonalosti velmi daleko. Po hodince jízdy se konečně najdeme a vynoříme opět na Naparima-Mayaro silnici za Princes Towm. Cestou zpět si u jednoho stánku při silnici nakoupíme ovoce a zeleninu a po 18h. jsme zpět v Mayaro, kde si ještě nakoupíme v sámošce. Uvaříme večeři a pak ještě jdeme na romantickou procházku na pláž, ale již po 22:30h. uleháme.

Lekníny ve vodě u Pitch Lake
Pohled na asfaltové jezírko Pitch Lake
Bezpečno je při okraji s vodou
Asfalt je opravdu tekutý...
Čerpadlo na odčerpávání vody z Pitch Lake
Socha hinduistického boha v okolí Granville
Datel čárkovaný (Dryocopus lineatus) na stromě...
... a volavky na pláži u Icacos Point.
Rybáři vytahují loď na nejjižnějším místě Trinidadu
Rybářské lodě na pláži v Icacos, který je 11km od Venezuely
Silnice lemovaná palmovým lesem na konci Trinidadu
Palmový les v okolí Columbus Bay
17.březen 2006

Vstáváme automaticky sami v obvyklých 7h. a po snídani vyrážíme směr jih Trinidadu, kde chceme navštívit Trinity Hills Wildlife Sanctuary. Zde, kromě krásné přírody plné života, mají být "přírodní" políčka konopí a také Lagoon Bouffle, což je bahenní jezírko s vulkanickou činností. Během jízdy při zběžném mrknutí na ukazatele paliva zjišťujeme, že jaksi nemáme úplně dostatek benzínu. Cestou žádná benzínka není, i když míjíme dostatek nádrží s ropou… Projedeme okolo Galeota Point, následně vesnicí Guayaguayare, až nás zničehonic překvapí konec silnice a závora s hlídačem. Na mapě to bylo zakreslené trochu jinak, ale na to bychom si mohli už pomalu zvyknout. Za závorou začíná "země" společnosti Petrotrin. Ptám se ostrahy, zda můžeme pokračovat dále v cestě, vysvětluji jaká místa chceme navštívit, ale o políčkách s konopím se raději nezmíním :o) Hodím smutné psí oči, opravdu to pomůže a my můžeme jet dále, jen si hlídač ještě opíše naši poznávací značku (přitom cizinci podle dostupných informací musí předložit povolení od ředitelství společnosti!). Najednou se ocitáme mezi těžebními stroji, velkými zásobníky plynu a ropy a dalších prapodivných zařízení potřebných k těžbě ropy a plynu. Docela síla! Kdybychom byli nějací teroristé, můžeme to tu lehce zlikvidovat nebo otáčet kohoutky jak se nám zlíbí. Nikdy v životě jsme takovým zařízením nebyli tak blízko. Musíme se zorientovat a po dotazu nějakých dělníků, najedeme na Moruga road, která snad vede k Lagoon Bouffle. Ještě si trochu vyčistíme autíčko, když projedeme takou hlubší kaluží, ale jako delegace musíme k něčemu vypadat. Cesta je místy asfaltová, plná děr nebo jen kamenitá, těžko říci co je lepší a je otázkou času, kdy píchneme! Jedeme asi 10 km touto cestou, kde nikdo ani nic není, jen nekonečná silnice lemovaná pralesem, rourami a jinými prapodivnostmi. Zastavíme si u jedné dřevené chýše, abychom si odskočili na záchod. Ještě než vyjedeme, náhodou stopneme jedno z mála projíždějících aut a seznámíme se s Nikim z Moruly. Je to pohodový rastafarián, který tady asi někde pracoval na políčkách … nikoliv však na těch ropných. Poradí nám, že máme jet dále touto nekonečnou silnicí až dorazíme k nějakým transformátorům u řeky a odtamtud máme vyrazit pěšky směrem vpravo. Na 18 km opravdu narazíme na nějaké transformátory u cesty, objevíme ceduli ministerstva pro rozvoj turismu, která se zde používá ke značení rezervací. Je zde napsáno: "Wildlife - Look, lisen and enjoy the birds and wildlife you experience on this trial". Moc pěkné, hlavně vybrali to nejlepší místo, když vezmete v úvahu velký kontrast k pumpám, rourám a nějakým přečerpávacím nádržím, které jsou opodál. Přístup společnosti Petrotrin k ekologii je kontrastní a musíme to řádně zdokumentovat, když vidíme jak od pump odtéká ropa přímo do přírody. Po 25min. chůze se širší cesta, kde bylo hodně ještěrek a motýlů, promění v lehce vyšlapanou cestičku. Jdeme po ní dále (nikde žádné značení), přes říčky po kmenech, brodíme se blátem, šplháme na velké Ceiba stromy a přitom všem ještě stíháme pozorovat a fotit vše kolem. Po 1h. chůze zničehonic cestička zcela zmizí a my nevíme jakým směrem se máme vydat. Hledáme po okolí kam dál, ale vyšlapanou cestu nenajdeme. Tušíme, že jsme velmi, ale velmi blízko něčeho… ale čeho, kdo ví? Bohužel ani jeden cíl cesty jsme nenalezli (ani jezírka ani políčka) :o( Rozhodneme se vrátit, abychom úplně nezabloudili a po 1,5h. jsme naštěstí zpět na hlavní polní :o)
Když jsme přestali řešit bloudění po pralese, vyvstal jiný problém a to s palivem. Sice nikde na palubní desce nesvítí a nepípá žádná kontrolka, ale ručička ukazuje nulu. Přesto se rozhodneme ještě kousek popojet směr Morula, asi čekáme nějaký značený zázrak a cestu k bublajícím jezírkům. Cesta je však stále stejná a možná ještě v horším stavu. Raději to po 4,5 km otočíme zpět a po ujetí 22,5 km jsme vítězoslavně u brány, kterou jsme sem přijeli. Při zpáteční cestě opět potkáme Nikiho z Morugy, který se nás vyptává, zda jsme jezírka objevili. Snaží se nám pomoci a doporučuje nějakého starého chlapíka z vesnice, který toto území dokonale zná a dělá zde průvodce. Poděkujeme mu a rozloučíme se. Zastavujeme na různých plážích, kde se kromě krásy okolí, statného plavčíka, čistého moře, můžeme také kochat ropnými těžebními plošinami na moři. Romantická idylka… Do Mayaro dorazíme po 17h. První cesta vede samozřejmě k benzínce, natankujeme plnou nádrž 37,04 litrů za 100TT$… Než se vydáme na hotel, zastavíme v samoobsluze nakoupit věci na večeři. Vrátíme se zpět a zjišťujeme, že celý Rash Beach Resort se celý zaplnil místními, kteří přijeli na víkend. Rash Beach Resort je mezi místními asi velmi oblíbený, jednak díky ceně (normálně 300TT$) a velmi dobrému ubytování, které nabízí… Platíme za ubytování a docela hodně nás mrzí, že to tady zítra musíme opustit, protože apartmány mají dopředu zamluvené. Osvěžíme se melounem vychlazeným z lednice a vyrazíme opět na romantickou procházku po pláži… Jako bychom nebyli dostatečně ušlapaní z Trinity Hills Wildlife Sanctuary. Po návratu se ještě dojdu po okolí podívat na jinou možnost ubytování, protože toto místo nám připadá jako ideální výchozí bod na výlety po jížní části ostrova. Skoro sousedící Rex zeje prázdnotou možná protože nabízí jen pokoj (nikoliv apartmán) za 350TT$, Queen´s Beach Hotel je zavřený a opodál Camp je nic moc za 250TT$. Vrátím se, uvaříme čínské nudle, dopíšeme deník, provedeme zálohu fotek, a po několika hodinovém povídání usínáme před 23h.

Zásobníky na plyn u Gaelota Point
Zásobníky na plyn u Rushville
Vítejte a užívejte si krásy uvnitř Trinity Hills Wildlife Sanctuary na území společnosti Petrotrin...
...máme tady přečerpávací zásobníky z roku 1952...
...uprostřed džungle těžíme ropu...
...na ekologii tady samozřejmě velmi "dbáme"...
...o stezky a mosty přes říčky se staráme, značíme...
... rostou nám tu krásné velké Ceiba stromy...
...rostou nám tu krásné velké Ceiba stromy...
..., které udělají radost každému Tarzanovi...
...džungle je plná různých prapodivných rostlin, poletuje tu mnoho drůhů motýlů...
a také ptáků jako tento překrásný Momot černolící (Blue-crowned motmot-Momotus momota)
...a navíc tu vede perfektní přístupová cesta - Moruga road.
18.březen 2006

Biologický budík i dnes zafungoval a my vstáváme v 7h., posnídáme a jdeme se projít po okolí. Přitom se také různě vyptáváme na možnost ubytování. Když se blížíme ke kostelu na Church road, již z dálky slyšíme hlasitou vcelku moderně znějící hudbu. Říkáme si, asi nějaká party, překvapí nás, když zjistíme, že je to právě probíhající mše. Dojdeme až na hlavní silnici, ale nic, ani za pomoci, místních nenajdeme, a proto se vrátíme na hotel. Vezmu si auto a jedu se podívat dále do okolí, zda něco nenajdu. Nic opravdu pořádného nebo za přijatelné peníze nenajdu ani ve vedlejší vesnici, opět s velkou podporou místních (není pravda jak někteří říkají, že na Trinidadu nejsou lidé ochotní a pohodový). Vrátím se za 40min., zabalíme a rozhodneme se přesunout do vedlejšího Rexu za 350TT$, kde budeme v hotelu snad úplně sami, není divu… Ještě jednou a po několikáté se zkusíme zeptat chlápka z recepce, zda zde opravdu nemůžeme zůstat. Najednou obrací, konečně jsme probudili jeho sociální cítění s bílými! Prý pokud se přestěhujeme do jiného menšího apartmánu, není problém. Sláva , to nám nevadí, přijímáme a rádi se přesuneme. To nám nemohl říci hned?! Rychle se převlékneme do plavek a odjedeme směrem Manzanilla Beach. Dnes máme v plánu mimo jiné navštívit rezervaci Nariva Swamp & Bush Wildlife Sanctuary , která je domovem kromě velkého množství ptáků také kapustňáků. Cestou různě zastavujeme, pozorujeme úžasné okolí, fotíme, procházíme se po nekonečně dlouhých plážích… Super pohoda. Na jedné z pláží probíhá party rádia 103.0 FM, ale chtějí vstupné. To by bylo, abychom se tam nedostali bez placení. Popojedeme o kousek dál a pak se po pláži projdeme až k místu konání :o) Nejvíce vtipné nám přijde, že Manzanilla Beach (Cocos Bay) má asi něco přes 20km a místní lidé se koupají jen na malém kousíčku, který je pod dozorem plavčíků. A přitom o kousek dál je úplně prázdná pláž bez lidí … Nám to však vůbec nevadí… Užíváme pohody, odpočíváme, kocháme se a přitom se rozhodneme (plni dojmů z návštěvy poslední rezervace) vynechat návštěvu Nariva Swamp & Bush Wildlife Sanctuary. Okolo 15h. se vrátíme zpět do Mayaro, kde nakoupíme v samoobsluze, kromě potravin také místní rum a colu (750 ml Rum Old Oak a 2L coly za 57 TT$) na večer. Protože jsme se vrátili dříve, jdeme se ještě koupat. Než odejdeme na pláž, řešíme únik plynu z plynové bomby v kuchyňce. Místní údržbář má asi trochu méně citlivé čichové buňky, než my středoevropané, stále plyn cítíme a on nám nevěří. Nakonec pro klid svůj i náš vymění regulátor a spokojenost je na obou stranách. Odejdeme na pláž, z ničeho nic se zatáhne a začne lehce poprchávat . Proto se přesuneme po důkladném odsolení do bazénu u hotelu. Krotíme se, abychom tady neprovokovali velké množství Muslimů, kteří sem přijeli na víkend. Ti celé hodiny tráví převážně přejídáním, odpočinkem, procházkami na pláži a občasným koupáním. Samozřejmě v šatech. Po 17h. se vrátíme na pokoj, uvaříme si k večeři brambory s fazolemi a sýrem, ochutnáme po jednom drinku místního rumu s colou a vyrazíme na procházku po okolí. Moc příjemná a pohodová procházka… Po asi 1,5h. se vrátíme, dopíšeme deník a přitom vesele pokračujeme v degustaci místního rumu s colou. Posíleni několika drinky se rozhodneme kompletně si přizpůsobit apartmán podle svých představ a přenášíme si postel do jiného pokoje, abychom mohli poslouchat písničky a koukat se na TV z postele. Nezúčastnění pozorovatel by byl překvapen, a možná byli překvapeni i posluchači pod námi. Zmoženi sluníčkem a místním rumem usínáme relativně brzy… Mě osobně moc do smíchu není, protože rum se ukázal býti velmi silným…:o) V noci se nastěhovali sousedi, a i přes silný sedativně-hypnotický efekt rumu se jim podařilo probudit nás. Takové vášně, museli se podělit :o)

Jeden z mnoha kostelů v Mayaro
Vítejte na Trinidadu, ostrově nejen s velmi dlouhými plážemi
Základna "Baywatch" na Stonebright Bay
Na pláži u Mayaro
"Nekonečně" dlouhé pláže v Cocos Bay
Policejní hlídka na kontrole pořádku
Místní dívka na pláži již sluníčko nepotřebuje...
...naopak Martinka bronz teprve pořádně chytá.
Čím více průhů, tolikrát je to Adidas...:o)
Palmy všude, kam se podíváš při pobřeží mezi Manzanilla a Mayaro
Pláž před Rash Beach Resortem
"Opuštěná" loď na pláži v Mayaro Bay

Předcházející strana cestopisu o Trinidad a Tobago Předcházející strana Předcházející strana cestopisu o Trinidad a Tobago Zpět na titulní stranu cestopisu o Trinidad a Tobago Zpět na titulní stranu Zpět na titulní stranu cestopisu o Trinidad a Tobago Následující strana cestopisu o Trinidad a Tobago Následující strana Následující strana cestopisu o Trinidad a Tobago
.:: © 2006 Martina Závorková & Pavel Světlík ::.